Zamek Świętego Anioła w Rzymie: zwiedzanie oraz historia
Zamek Świętego Anioła (wł. Castel Sant’Angelo) to jeden z największych symboli Rzymu i jednocześnie jedna z tych budowli, która spina ze sobą antyczną historię miasta z czasami późniejszymi.
Budowla powstała jako mauzoleum cesarza Hadriana. Z czasem na jej szczycie stworzono twierdzę, służącą również jako więzienie, która została włączona w obręb fortyfikacji miejskich. W czasach chrześcijańskich kompleks wielokrotnie przebudowywano, a nad twierdzą zbudowano rezydencję papieską. Obecnie zamek udostępniony jest do zwiedzania i pełni funkcję muzeum.
Nasz przewodnik rozpoczęliśmy od przybliżenia Wam historii tego niesamowitego zabytku, a następnie opisaliśmy co wchodzi w skład trasy zwiedzania zamku oraz przygotowaliśmy najważniejsze informacje praktyczne. Aby poznać inne ciekawe miejsca w Wiecznym Mieście, sprawdźcie nasze zestawienie największych atrakcji Rzymu.
- Historia
- Mauzoleum cesarza Hadriana
- Od mauzoleum do twierdzy
- Wizja Grzegorza Wielkiego
- Od twierdzy do rezydencji papieskiej
- Więzienie dla heretyków i przeciwników Kościoła
- Passetto di Borgo, czyli sekretne połączenie z Watykanem
- Statua anioła na szczycie zamku
- Zwiedzanie zamku św. Anioła
- Zamek św. Anioła - bilety
- Darmowy wstęp do Zamku św. Anioła
- Zamek św. Anioła - dni i godziny otwarcia
- Jak dostać się na zamek św. Anioła?
Historia
Mauzoleum cesarza Hadriana
Charakterystyczna okrągła budowla powstała w II wieku naszej ery na zlecenie cesarza Hadriana. Zapragnął on spocząć w bardziej imponującym grobowcu niż Oktawian August, jeden z jego największych poprzedników, który zbudował monumentalne Mauzoleum Augusta na Polu Marsowym (struktura ta istnieje do dziś i ostatnimi czasy była nawet udostępniana do zwiedzania).
Budowę rozpoczęto w 134 roku, lecz Hadrian zmarł w 138 roku nie dożywszy ukończenia prac. Jego następca, Antonius Pius, spełnił marzenie poprzednika i już rok później w głównej sali nagrobnej pochowano szczątki cesarza oraz jego żony Sabiny. Mauzoleum Hadriana służyło jako grobowiec dla kolejnych cesarzy oraz ich rodzin. Ostatnim pochowanym tu władcą był zmarły w 217 roku Karakalla (przy okazji wizyty w Rzymie polecamy Wam odwiedzić Termy Karakali).
Mauzoleum powstało na kwadratowej podstawie z bokami o długość 86 metrów, na której umieszczono masywną cylindrową strukturę zwieńczoną rzeźbą z brązu - prawdopodobnie kwadrygą (wozem zaprzężonym w cztery konie), którą powoził sam Hadrian przedstawiony jako bóg Helion. Na czterech krańcach kwadratowej podstawy stały rzeźby z brązu, a cylinder otoczony był marmurowymi statuami.
Jak wyglądało wnętrze mauzoleum Hadriana?
Odwiedzający mauzoleum najpierw trafiali do westybulu (przedsionka), gdzie stała monumentalna rzeźba przedstawiająca Hadriana. Od przedsionka do głównej sali nagrobnej prowadziła spiralna rampa (o szerokości 3 i wysokości 6 metrów).
Sala z urnami miała kształt kwadratu, o bokach o długości 8,5 metra, i była wysoka na około 10 metrów. Urny spoczywały we wnękach. Pomieszczenia oraz rampa ozdobione były marmurem oraz stiukami. Dziś pomieszczenie to służy jako przejście do górnych partii zamku.
Zastanawiać może lokalizacja mauzoleum, które powstało poza miastem, w podmiejskich ogrodach Domicji. Podczas budowy grobowca wzniesiono również most Eliusza, który połączył mauzoleum z centrum miasta. Most znajdował się na wprost wejścia do mauzoleum. Środkowa część antycznej przeprawy zachowała się do dziś - znamy ją pod nazwą mostu św. Anioła.
Niestety, nie zachowało się zbyt wiele z oryginalnego wystroju mauzoleum. Popiersie Hadriana (będące prawdopodobnie częścią rzeźby zdobiącej przedsionek), paw z brązu oraz fragmenty dekoracji zobaczymy w Muzeach Watykańskich. Popiersie cesarza znajduje się w pomieszczeniu nazywanym Sala Rotunda.
Od mauzoleum do twierdzy
Mauzoleum straciło swoją pierwotną funkcję na początku V wieku, gdy Flawiusz Honoriusz zdecydował o przerobieniu budowli w więzienie i twierdzę. Strukturę połączono z fortyfikacją zwaną Murami Aureliana, co umożliwiło skuteczną ochronę mostu Eliusza.
Urny z prochami cesarzy oraz największe skarby mauzoleum zostały prawdopodobnie rozgrabione w 510 roku, podczas zdobycia Rzymu przez siły Wizygotów dowodzonych przez Alaryka.
Symboliczny kres budowli w jej antycznej formie nastąpił w 538 roku, gdy Ostrogoci oblegali Rzym. W twierdzy schronili się wtedy mieszkańcy, którzy rozbili ostatnie zachowane marmurowe rzeźby oraz dekoracje, i ciskali nimi w atakujących.
Wizja Grzegorza Wielkiego
Zamek św. Anioła zgodnie z legendą miał otrzymać swoją nazwę w 590 roku, gdy jeszcze nikt nie mógł przypuszczać, że dawne mauzoleum zostanie zamienione na papieski pałac.
W roku tym w Wiecznym Mieście wybuchła zbierająca krwawe żniwo zaraza. Papież i biskup Rzymu, Grzegorz Wielki, chcąc ratować miasto zorganizował procesję mającą na celu wyproszenie u Maryi zakończenie plagi.
W momencie zbliżania się do mauzoleum Hadriana zwierzchnik kościoła miał doznać wizji. Ujrzał on siedzącego na szczycie budowli i trzymającego rozpalony miecz Archanioła Michała. Po chwili anioł schował broń, co według papieża miało zwiastować koniec zarazy, i zgodnie z legendą plaga miała ustąpić. Na cześć tego zdarzenia mauzoleum (a później zamek) oraz sąsiadujący z nim most otrzymały imię świętego Anioła.
Od twierdzy do rezydencji papieskiej
Po upadku zachodniego Cesarstwa Rzymskiego dawne mauzoleum wciąż wykorzystywano jako twierdzę oraz więzienie, ale na większą przebudowę kompleks musiał poczekać aż do XIV wieku, do czasu przeniesienia siedziby papiestwa z Lateranu na wzgórze watykańskie.
Przez kilka następnych wieków, pod rządami kolejnych papieży, budowlę wielokrotnie rozbudowywano i zmieniano. Czasami po prostu dobudowywano nową strukturę, a innym razem burzono lub zmieniano istniejące elementy zamku. W efekcie tego powstał kilkupoziomowy labirynt przejść, sal oraz dziedzińców.
W XV wieku wzniesiono cztery bastiony otaczające zamek. Mikołaj V w połowie XV wieku zlecił stworzenie podłużnej sali (obecnie Sala Apolla), czyli protoplastę rezydencji papieskiej. W trakcie pontyfikatu Pawła III z rodu Farnese stworzono zespół apartamentów pokrytych pięknymi malowidłami, za stworzenie których odpowiadał m.in. Perin del Vaga, uczeń Rafaela. Najpiękniejsza z sal z tego okresu to reprezentacyjna Sala Paolina.
Mimo istnienia reprezentacyjnych sal pałacowych zwierzchnicy kościoła nie traktowali zamku jako pełnoprawnej rezydencji, a jako miejsce ucieczki i schronienia podczas niespokojnych czasów.
Więzienie dla heretyków i przeciwników Kościoła
Na co dzień w zamku mieściło się więzienie, które znajdowało się bezpośrednio pod prywatnymi apartamentami biskupa Rzymu. W środku przetrzymywano najważniejszych więźniów, w tym heretyków oraz więźniów politycznych, a jeden z zamkowych dziedzińców służył jako miejsce straceń. W tutejszych celach przez wiele lat przebywał m.in. Giordano Bruno, którego spalono później na stosie na placu Campo de' Fiori.
Passetto di Borgo, czyli sekretne połączenie z Watykanem
W IX wieku papież Leon IV wzniósł nowy zespół fortyfikacji, otaczając nimi Watykan, a fragment tzw. Murów Leona połączył zamek św. Anioła z Pałacem Watykańskim.
W 1277 roku papież Mikołaj III podjął decyzję, która uratowała żywot kilku jego następców. Zlecił on stworzenie długiego na około 1200 metrów sekretnego przejścia wewnątrz murów łączących zamek z Watykanem, nazywanego Passetto di Borgo.
To właśnie tym korytarzem uciekł Klemens VII podczas napadu wojsk cesarza Karola V, który wprowadził do Rzymu zjednoczone siły francuskie, hiszpańskie i niemieckie. Podczas ataku na Watykan zwierzchnika kościoła ochraniało 500 halabardników z Gwardii Szwajcarskiej, z których atak przeżyło mniej niż 50. Udało im się jednak zdobyć na tyle dużo czasu, aby papież zdążył zbiec korytarzem do zamku, gdzie ukrywał się do czasu ustalenia warunków kapitulacji.
W trakcie zwiedzania zamku św. Anioła nie wejdziemy co prawda do tajemnego tunelu, ale będziemy mogli spojrzeć na niego przez szybę w bastionie św. Marka.
Statua anioła na szczycie zamku
Najbardziej znanym atrybutem zamku św. Anioła jest wieńcząca twierdzę statua z brązu, przedstawiająca Archanioła Michała w trakcie odkładania miecza do pochwy. Jej autorem jest flamandzki rzeźbiarz Peter Anton von Verschaffelt. Artysta wykonał ją w 1753 roku.
Jego dzieło zastąpiło wcześniejszego anioła z marmuru dłuta Raffaello da Montelupo z 1536 roku, którego możemy zobaczyć podczas zwiedzania zamku na dziedzińcu Anioła (wł. Cortile dell’Angelo).
Zwiedzanie zamku św. Anioła
Od XX wieku zamek św. Anioła pełni funkcje muzeum narodowego (wł. Museo Nazionale di Castel Sant’Angelo) i udostępniony jest zwiedzającym. Zamek oferuje wiele interesujących atrakcji: pięknie zdobione sale (pokryte freskami i stiukami, z oryginalnymi kominkami), pomieszczenie z czasów antycznych, punkty widokowe, a także wystawy zbroi oraz broni.
Zamek odkrywamy podążając wyznaczoną trasą zwiedzania. Na spokojne przejście całości najlepiej zaplanować sobie przynajmniej 90 minut. Podczas zwiedzania czekać na nas będzie trochę schodów, ponieważ zamek posiada kilka poziomów, ale nawet osoby w średniej formie fizycznej powinny dać spokojnie radę.
Największe atrakcje Zamku św. Anioła:
- spacer po murach oraz trzech bastionach - trasa zwiedzania zaczyna się od przejścia po większości murów obronnych oraz przez trzy bastiony. Bastiony wypełnione są bronią (m.in. armaty), a z pierwszego z nich, bastionu św. Marka, zobaczymy przez szybę słynny sekretny korytarz Passetto di Borgo. Bastion św. Jana (wł. San Giovanni) służył z kolei jako zbrojownia.
- wejście do zamku nowożytnym wejściem, do którego prowadził jedynie most zwodzony, oraz przejście przez antyczną izbą nagrobną (salę z urnami), przez środek której prowadzi mostek. Niestety, w środku nie zachowało się nic z oryginalnego wystroju. W czasach antycznych ściany udekorowane były marmurem, a sufit stiukami.
- pierwszy z dziedzińców, na którym zobaczymy oryginalną marmurową rzeźbę przedstawiającą anioła dłuta Raffaello da Montelupo. Warto też zwrócić uwagę na kulę z trzema pszczołami, symbolem rodu Barberini.
- arkadowy taras (nazywanym Giretto Scoperto) wzdłuż którego rozstawiono stoliki i gdzie możemy napić się kawy, choć w godzinach szczytu trudno o najlepsze miejsce z widokiem na kopułę bazyliki!
- zbrojownia zajmująca cztery pomieszczenia, gdzie wystawiono najważniejsze z eksponatów (broń oraz zbroje) będących w posiadaniu muzeum. Kolekcja podzielona jest na dwie części - w pierwszej zobaczymy obiekty z XIX wieku z okresu zjednoczenia Włoch, a w drugiej XVI-wieczne eksponaty należące do rodu Farnese.
- dawna biblioteka z czasów papieża Pawła III, którą udekorowano freskami nawiązującymi do antycznego Rzymu. Autorem malowideł był Luzio Luzi, współpracownik Perino del Vagi. W pracy Luziego widać fascynacje antycznymi malowidłami.
- taras widokowy na szczycie zamku, z którego rozpościera się jeden z lepszych widoków na Rzym i Bazylikę św. Piotra (kopułę mamy niemal na wyciągnięcie ręki).
- reprezentacyjna Sala Paolina, której ściany i sklepienie pokryte są malowidłami, a podłogi drogocennymi marmurami. Przepych sali nie powinna dziwić, ponieważ to właśnie tu papież przyjmował swoich gości, a do tego salę dekorowano w okresie kontr-reformacji, gdy papieżowi zależało na pokazaniu potęgi kościoła katolickiego. Tematem przewodnim są sceny z życia Aleksandra Wielkiego. Będąc na miejscu warto zwrócić uwagę na korytarz pokryty malowidłami w stylu groteski. Styl ten pojawił się w Rzymie po przypadkowym odkryciu słynnego Domus Aurea (Złotego Domu Nerona).
- prywatne apartamenty Pawła III, w których górną część ścian pokryto freskami (Sala Perseusza oraz służąca za sypialnię Sala Kupidyna i Psyche).
- loggia wychodząca wprost na most św. Anioła, która powstała w trakcie pontyfikatu Juliusza II; to właśnie z niej papież błogosławił wiernych,
- kolekcja hełmów od XIII do XVI wieku,
- podłużna Sala Apolla, którą pomalowano w XVI wieku w stylu groteski; w sali tej wystawiono zbroję kardynała Odoardo Farnese,
- Sala Sprawiedliwości (wł. Sala della Giustizia) mogąca służyć jako miejsce sądu. W pomieszczeniu warto zwrócić uwagę na ściany, które powstały z wykorzystaniem kamieni stanowiących podstawę mauzoleum.
Na sam koniec zwiedzania wyjdziemy z mauzoleum krętą rampą, która w okresie antycznym prowadziła do głównej izby grobowca, i przejdziemy przez starożytny przedsionek.
Zamek św. Anioła - bilety
Bilety wstępu dla osób dorosłych kosztują 12€. Osoby w wieku 18-25 lat uprawnione są do zakupu biletu ulgowego w cenie 2€. Dzieci i młodzież do 18. roku życia wchodzi za darmo.
W weekendy oraz święta warto zarezerwować bilet online, aby ominąć kolejki do kas. Można tego dokonać na oficjalnej stronie. Koszt rezerwacji wynosi 1€
Darmowy wstęp do Zamku św. Anioła
W pierwszą niedzielę miesiąca wstęp na zamek jest bezpłatny. Sugerujemy Wam jednak dokonać rezerwacji online, aby mieć pewność szybszego wejścia. Koszt rezerwacji wynosi 1€
Zamek św. Anioła - dni i godziny otwarcia
W weekendy Zamek czynny jest od wtorku do niedzieli od 9:00 do 19:30. Ostatnie wejście możliwe jest do 60 minut przed zamknięciem.
Zamek jest zamknięty w poniedziałki, 25 grudnia i 1 stycznia.
Jak dostać się na zamek św. Anioła?
Na zamek św. Anioła z centrum Rzymu najwygodniej dostać się pieszo lub ewentualnie autobusem. Najbliższa stacja metra wymaga przejścia dłuższego spaceru.
Bibliografia:
- Amanda Claridge, Rome. An Oxford Archeological Guide, 2010