M.C. Escher - muzeum i twórczość (wizyta w Escher Museum w Hadze)
Maurits Cornelis Escher to holenderski malarz i grafik, którego prace znane są na całym świecie. Artysta ten zasłynął przede wszystkim jako grafik, który w swoich pracach wykorzystywał logikę matematyczną oraz podział plastyczny.
M.C. Escher - krótka informacja o artyście
Escher przez 13 lat mieszkał we Włoszech (aż do czasu dojścia do władzy Mussoliniego), gdzie później założył rodzinę i to właśnie w tym kraju stworzył większość swoich prac. Właśnie włoskie krajobrazy były jednym z tematów jego obrazów. Mieszkał m.in. we Florencji, San Giminiano, Sienie oraz amalfitańskim Ravello. Uwiecznione na jego grafikach piętrowo wznoszące się domki na zboczach to pejzaże Amalfi i okolic - Atrani, Wybrzeże Amalfi (1931) i Metamorfoza I (1939). Najsłynniejsze obrazy Eschera przypominają puzzle.
Każdy artysta marzy, by wyrazić jak najbardziej subiektywnie i w sposób jak najbardziej doniosły swą wewnętrzną istotę za pomocą obiektywnie istniejących materiałów, którymi się posługuje.
Adresatem listu jest B. Merema, 10 maja 1952.
Escher Museum
W Hadze znajduje się muzeum, a właściwie galeria poświęcona twórczości tego artysty. Wśród ogromnej ilości prac oprócz grafik i obrazów znajdziemy tam także kolekcję figur niemożliwych i złudzeń optycznych. Za najciekawszy punkt wystawy w muzeum w Hadze uznaje się 7-metrową grafikę o tytule Metamorphosis III - Metamofroza III.
Metamorphosis III

Muzeum swoją kolekcję prezentuje w równie ciekawym budynku, który także ma swoją historię - jest to Zimowy Pałac królowej matki Emmy. Znajdziemy tam prawie wszystkie prace artysty.

Wyobrażam sobie, że się wspinamy; z każdym krokiem pokonujemy z wielkim wysiłkiem około 20 centymetrów. I dokąd nas to zawiedzie? Donikąd. Wydłużamy więc krok, idziemy dalej i wyżej. Schodzenie, rozkoszne staczanie się w dół, nie wymaga tyle trudu.
O Wchodzeniu i schodzeniu, 1960.
Wśród wielu ciekawych prac w obiekcie tym znajduje się niewątpliwie interesująca rzecz - "Pokój Amesa" czyli rodzaj pomieszczenia, w którym, dzięki specyficznemu układowi ścian, powstaje złudzenie optyczne.
Informacje praktyczne

Godziny otwarcia
- Muzeum otwarte jest od wtorku do niedzieli w godzinach od 11:00 do 17:00.
- Sklep w muzeum jest otwarty do godziny 16:50
- Kasy biletowe zamykane są o 16:30
- W poniedziałki muzeum jest nieczynne.
Więcej szczegółowych informacji znajdziecie na oficjalnej stronie.
Lokalizacja
Adres: Escher in Het Paleis Lange Voorhout 74 2514 EH Den Haag

Miałem wtedy trzydzieści lat; dziś dostrzegam w tym typowy przykład młodzieńczej nieporadności i niezrozumienia perspektywy. Ten drzeworyt nie cieszył się nadmiernym uznaniem aż do niedawna, kiedy po czterdziestu latach został odtworzony na kolorowym plakacie. To dla mnie zagadka - jakim cudem takie rzeczy się zdarzają?
O Wieży Babel, 15 stycznia 1970.






Artysta sam swoje prace oceniał często dosyć krytycznie, często też był z nich nadwyraz dumny i zadowolony. Różne przemyślenia na ich temat opisywał w dzienniku oraz w listach do przyjaciół i rodziny. Efektem staranności i dążenia do doskonałości podczas tworzenia były ogromne ilości szkiców.
Mój rysunek Belweder [Belvedere] nie zasłużył sobie na wysoką ocenę. Jak przypuszczam, dlatego, że zrezygnowałem z matematycznej dyscypliny. Zdaniem matematyków moje i ich królestwo sąsiadują ze sobą, ale się nie pokrywają. Szkoda!
O pracy Belweder.
Wczoraj i przedwczoraj czuło się wiosnę w powietrzu; wzruszenie chwyciło mnie za gardło na myśl, że oto znów "muszę pracować" (wcale nie muszę, ale rządzi mną upiorny wynalazek - samodyscyplina).
Z listu do syna George'a i synowej Corrie, 24 lutego 1960.

Przykładowe prace
(polskie i angielskie tytuły)
- Metamorfoza I - Metamorphosis I;
- Metamorfoza II - Metamorphosis II;
- Metamorfoza III - Metamorphosis III;
- Belweder - Belvedere;
- Galeria - Print Gallery;
- Zwinięte w kłębek - Curl-up;
- Względność - Relativity;
- Wodospad - Waterfall;
- Czworościenna planetoida - Tetrahedral Planetoid;
- Verbum (Ziemia, Niebo i Woda) - Verbum (Earth, Sky and Water);
- Coraz mniejsze - Smaller and Smaller;
- La Mezquita w Kordobie - Le Mezquita, Cordoba;
- Cykl - Cykcle;
- Stare domy w Positano - Old Houses in Positiano;
- Atrani na Wybrzeżu Amalfi - Atrani, Coast of Amalfi;
- Ulica w Scanno w Abruzji - Street in Scanno, Abruzzi;
- Kula - The Sphere;
- Wieża Babel - Tower of Babel;
- Bazylika św. Piotra, Rzym - St. Peter, Rome;
- Krajobraz Abruzji - Landscape at Abruzzi;
- Castrovalva;
- Osiem głów - Eight Heads;
- Ręka z lustrzaną kulą (Autoportret w kulistym zwierciadle) - Hand with Reflecting Sphere (Self-portrait in Spherical Mirror);
- Granica koła I - Circle Limit I;
- Granica koła II - Circle Limit II;
- Granica koła III - Circle Limit III;
- Granica koła IV (Niebo i piekło) - Circle Limit IV (Heaven and Hell);
- Wchodzenie i schodzenie - Ascending and Descending;