Most św. Anioła w Rzymie
Most św. Anioła (wł. Ponte Sant'Angelo) to jeden z najbardziej znanych mostów w Rzymie. Przechodzi przez niego niemal każdy turysta wybierający się pieszo w stronę Watykanu lub na Zamek św. Anioła.
Jego najbardziej charakterystycznym atrybutem są rzeźby przedstawiające 10 aniołów projektu Giovanniego Lorenzo Berniniego.
Historia Mostu Świętego Anioła
Historia przeprawy sięga II wieku naszej ery. W latach 133-134 cesarz Hadrian zlecił budowę nowego mostu, który miał połączyć zachodnią stronę miasta z jego nowo budowanym mauzoleum (obecny Zamek św. Anioła). W czasach starożytnych nazywano go mostem Eliusza (łac. Pons Aelius), nawiązując tym do rodu cesarza (jego pełne imię to Publiusz Eliusz Hadrian).
Antyczny most posiadał trzy przęsła i wyłożony był trawertynem (kamieniem wydobywanym niedaleko miasta Tivoli). Po obu stronach prowadziły do niego rampy.
Po upadku zachodniego Cesarstwa Rzymskiego oryginalna nazwa mostu zaniknęła i zaczęto używać określenia most św. Piotra, ponieważ służył on wiernym udającym się do Bazyliki św. Piotra na Watykanie. W okresie średniowiecza była to jedyna przeprawa prowadzącą z centrum Rzymu do monumentalnej bazyliki wzniesionej przez Konstantyna Wielkiego w miejscu (jak wtedy wierzono) grobu Świętego Piotra.
Swoją obecną nazwę most św. Anioła (wł. Ponte Sant'Angelo) otrzymał w VI wieku podczas pontyfikatu Grzegorza Wielkiego. Ten według legendy miał dostrzec na szczycie antycznego mauzoleum Hadriana postać anioła chowającego miecz do pochwy, co miało zapowiadać koniec krwawej zarazy.
Most swoją obecną pięcioprzęsłową formę otrzymał dopiero pod koniec XIX wieku, gdy podniesiono brzeg Tybru. Na szczęście architekci zachowali starożytny wygląd, po prostu dodając dwa nowe przęsła - po jednym z każdej strony - zastępując tym wcześniejsze rampy.
Rzeźby aniołów na moście św. Anioła
Najbardziej charakterystycznym atrybutem mostu św. Anioła są marmurowe rzeźby dziesięciu aniołów. Zamówił je w 1669 roku papież Klemens IX, który do pomocy zaprosił wiekowego już Berniniego.
Anioły trzymają w rękach narzędzia (nazywane instrumentami) związane z męką pańską. Są to (w kolejności): kolumna biczowania, bicze, korona cierniowa, chusta Weroniki, ubranie wraz z kością do gry, gwoździe, krzyż, tabliczka z krzyża (titulus), gąbka, włócznia.
Statuy umieszczono na kolumnach, na których dawniej opierał się drewniany dach.
Bernini samodzielnie wyrzeźbił dwie statuy (z koroną cierniową oraz z tabliczką z krzyża), a resztę wykonali jego uczniowie. Papież uznał anioły wykonane przez barokowego mistrza za tak wartościowe, że szybko podjął decyzję o zastąpieniu ich kopiami.
Oryginały możemy zobaczyć za darmo w bazylice Sant'Andrea delle Fratte, gdzie umiejscowiono je po obu stronach głównego ołtarza. Świątynia ta znajduje się zaledwie kilka kroków od słynnych Schodów Hiszpańskich.