Podróże po Europie

Heineken Experience w Amsterdamie - zwiedzanie i informacje praktyczne

Ostatnia aktualizacja: styczeń 2020

Piwo Heineken kojarzy prawie każdy. Nie wszyscy jednak zdają sobie sprawę, że ta popularna marka powstała w Amsterdamie i jeszcze do niedawna warzyła piwo niemal w samym centrum stolicy Holandii.

Dziś produkcja piwa odbywa się w nowoczesnym kompleksach poza miastem, a w 1988 roku stary browar zamieniony został na muzeum oraz centrum turystyczne. W kolejnych latach budynek przechodził renowacje, aż w 2001 roku otrzymał dzisiejszą nazwę - Heineken Experience.

Widok na budynek starego browaru Heineken - Heineken Experience
Widok na budynek starego browaru Heineken - Heineken Experience

Historia marki Heineken

Dziś piwo w charakterystycznej zielonej butelce z czerwoną gwiazdą jest jednym z najczęściej pijanych piw na świecie. Sama marka Heineken nie ma jednak wielowiekowej tradycji. Browar Heineken założył Gerard Adriaan Heineken 15 lutego 1864 roku w wieku zaledwie 22 lat.

Jak udało mu się tego dokonać to w tak młodym wieku? Z pomocą majętnej matki zakupił istniejący od 1592 roku browar De Hooiberg, by po niecałych 10 latach zmienić jego nazwę na Heineken’s Bierbrouwerij Maatschappij.

Heineken Experience - początek zwiedzania
Heineken Experience - początek zwiedzania

Przełomem dla działalności browaru był rok 1886, kiedy to doktor Hartog Elion w swoim laboratorium wymyślił specjalne drożdże będące do dziś kluczowym (i tajnym) składnikiem popularnego lagera. Składnik ten do dzisiaj nazywany jest tajemniczym określeniem A-Yeast (drożdże A).

Firma złapała wiatr w żagle już kilkadziesiąt lat po rozpoczęciu działalności, po otrzymaniu nagród i medali na wystawach m.in. w Paryżu i Amsterdamie, co pozwoliło na rozpoczęcie ekspansji na rynki zagraniczne. Do dzisiaj na etykiecie pod nazwą znajduje się informacja o tych odznaczeniach.

Dziś Grupa Heineken to globalna marka i właściciel ponad 160 lokalnych browarów na całym świecie (w Polsce jest właścicielem Żywca) i produkuje ponad 250 różnych piw.

Heineken Experience - złoty medal z Paryża
Heineken Experience - złoty medal z Paryża

Historia budynku

Budynek browaru wyróżnia się na tle innych budynków w okolicy. Jest masywny, zbudowany z czerwonej cegły, przypomina trochę fabryki znane z Łodzi czy z Manchesteru.

Browar powstał w 1867 roku i zajmował się obsługą wszystkich etapów produkcji piwa - od warzenia, przez butelkowanie, aż po dystrybucje. Produkcja w browarze została zakończona w 1988 roku.

Zwiedzanie muzeum Heineken Experience

Cały kompleks jest ogromny i nie powinniśmy zakładać, że przejdziemy go ekspresowym tempem. Na całą wizytę, razem z barem, powinniśmy zaplanować minimum 2 godziny od momentu wejścia do muzeum. Sugerowany czas na spokojne spędzenie czasu w muzeum oraz w barze to 3 do 4 godzin. Muzeum zwiedzamy samodzielnie.

Heineken Experience jest atrakcją polecaną każdemu, bez względu na wiek. Pracownicy są bardzo pozytywnie nastawieni do odwiedzających i na całej trasie wizyty panuje luźna atmosfera.

Muzeum zostało podzielone na sekcje - zaczynamy od historycznej, następnie poznajemy proces warzenia i produkcji piwa, a później czekają na nas interaktywne wystawy i nowoczesne pomieszczenia. Cały czas idziemy jedną ścieżką, chociaż niektóre z punktów możemy omijać. Na koniec wchodzimy do baru na ostatnim piętrze z widokiem na Amsterdam.

Podstawowym językiem muzeum jest angielski. Wszystkie prezentacje odbywają się w języku angielskim, z każdym pracownikiem dogadamy się po angielsku i wszystkie opisy są również w tym języku.

Wchodząc do muzeum otrzymujemy specjalną opaskę na rękę na której znajdują się dwa “klipsy”. Nie zgubmy ich! Pod koniec zwiedzania każdy z nich możemy wymienić na jedno piwo w barze na ostatnim piętrze.

Loga marki Heineken - Heineken Experience
Loga marki Heineken - Heineken Experience

Historia marki

Początkowa część muzeum poświęcona jest założycielom marki, jej historii oraz dzisiejszej pozycji firmy. Bardzo duży nacisk położony został na pokazanie wysokiego rozwoju technologicznego, który firma od samego początku wprowadzała do swojej produkcji.

Olbrzymi wpływ na technologię produkcji piwa na masową skale miał syn założyciela, Henry Pierre, który jednocześnie dbał o jak najwyższe standardy wobec pracowników. Heineken był pierwszą holenderską firmą, w której założono nieobowiązkowy fundusz emerytalny dla pracowników (1923 rok). W muzeum poświęcono mu kilka wystaw oraz tablic informacyjnych.

Jedna z pierwszych butelek - Heineken Experience
Jedna z pierwszych butelek - Heineken Experience
Butelka z 1939 roku - Heineken Experience
Butelka z 1939 roku - Heineken Experience

O historii marki opowiada kilka pomieszczeń, w których zobaczymy m.in.:

  • jedną z pierwszych butelek;
  • list założyciela Heinekena, Gerarda Adriaana Heinekena, do matki z 1863 roku. Opisywał w nim negocjacje w sprawie zakupu browaru podczas których postawił warunek “kupuje wszystko albo nic”;
  • wyróżnienia, nagrody oraz odznaczenia, jakie otrzymała firma, właściciele oraz samo piwo na przestrzeni lat;
  • stare beczki, plakaty i inne materiały ze starych lat działalności browaru;
List założyciela browaru do matki - zwiedzanie Heineken Experience
List założyciela browaru do matki - zwiedzanie Heineken Experience

Bardzo ciekawa jest prezentacja przedstawiająca eksport piwa na cały świat. Pozwala ona uświadomić sobie jak ze zwykłego browaru Heineken stał się jednym z największych globalnych graczy w tym sektorze.

Skąd wzięła się słynna czerwona gwiazda na etykiecie?

Pomimo wielu domniemań oficjalną wersją jest ta, w której czerwona gwiazda nawiązuje do średniowiecznego znaku piwowarów. Cztery z odnóg reprezentują: jęczmień, wodę, chmiel oraz drożdże (w przypadku Heinekena tajemne A-yeast). Piąta odnoga w przeszłości nawiązywała do cząstki magicznej, jednak w filozofii Heinekena została ona zamieniona na rzemiosło, dzięki któremu firma jest w stanie warzyć piwo wysokiej jakości.

Jak warzy się piwo?

Po zapoznaniu się z historią marki trafiamy do części poświęconej warzeniu i produkcji piwa. Na początku czeka na nas krótka prezentacja w której dowiemy się więcej o czterech głównych składnikach piwa. Prezentujący podkreśla, że do produkcji Heinekena używa się jedynie wyselekcjonowanego chmielu z Czech oraz Niemiec, a po dodaniu specjalnego składnika A-yeast piwo fermentuje 28 dni. Jeśli przyjdziemy w trakcie prezentacji - nie przejmujmy się i poczekajmy. Trwa ona kilka minut i rozpoczyna się od nowa praktycznie od razu po poprzedniej.

Heineken Experience - prezentacja składników piwa Heineken
Heineken Experience - prezentacja składników piwa Heineken

Po prezentacji wejdziemy do olbrzymiego pomieszczenia z wielkimi kadziami, w których odbywała się w przeszłości produkcja piwa. Dziś maszyny są nieaktywne, nie zapomnijmy jednak zajrzeć do środka każdej z nich - wyświetlane tam są filmy opisujące procesy w nich występujące.

Heineken Experience - pomieszczenie z kadziami
Heineken Experience - pomieszczenie z kadziami

Na miejscu czeka tam na nas niespodzianka - będziemy mogli spróbować brzęczkę (wort) wyrabianą na miejscu. A co to takiego? Jest to półprodukt powstały przy produkcji piwa, który po dodaniu drożdży sfermentuje i powstanie w jego wyniku złocisty napój. Brzęczka nie posiada w sobie alkoholu, mogą ją spróbować także osoby niepełnoletnie.

Wort czyli brzęczka - Heineken Experience
Wort czyli brzęczka - Heineken Experience

Stajnia

A w jaki sposób piwo było rozprowadzane po Amsterdamie w pierwszych dekadach działania browaru? Na specjalnych wozach napędzanych siłą mięśni koni oraz w kolejnym etapie na łodziach. Dzisiaj konie nie są już wykorzystywane do transportu, zaprzestano tego w latach 60. poprzedniego wieku.

Widok z góry na stajnię w Heineken Experience
Widok z góry na stajnię w Heineken Experience

W budynku muzeum znajduje się historyczna stajnia, która do dziś jest wykorzystywana i przez którą przechodzimy. Zza płotu zobaczymy konie oraz stare wozy. Koni jest dziewięć, chociaż nie wszystkie konie są zawsze w boksach. Niektóre z nich są na "urlopie" w Wielkiej Brytanii. Wszystkie z koni są rasy Shire, i w momencie śmierci lub emerytury jednego z koni, kolejny wcześniej przygotowany jest sprowadzany z hodowli. A jak wygląda emerytura? Konie w momencie osłabienia sił fizycznych prezentowane są znanym ludziom, którzy przejmują nad nimi opiekę. Takie przekazanie nie dzieje się losowo, konie już na początku otrzymują imiona na cześć tych osób, i te osoby później je otrzymują.

Konie w stajni w Heineken Experience
Konie w stajni w Heineken Experience

Część koni (na zmianę) zabierana jest na spacer po Amsterdamie. Są podpięte do wozu z 1965 roku służącego do transportu piwa. Mając trochę szczęścia możemy je spotkać zwiedzając miasto (w godzinach porannych przy placu Dam).

Nad stajnią czuwa pracownik, którego możemy podpytać o same konie, ich historie i inne rzeczy.

[Heineken Experience]
[Heineken Experience]

Interaktywne muzeum i atrakcje dla wszystkich

Niektóre z sal przygotowane zostały z wielkim rozmachem. Szczególnie warty wyróżnienia jest pokaz filmu w technologii 5D, w którym “wcielamy się w piwo” od samego warzenia aż po proces dystrubucji. Czeka tam na nas trochę ruchu, ciepła oraz lecącej z góry wody (jednak bez przesady!).

Innym z ciekawych etapów wycieczki jest degustacja piwa wraz z krótką prezentacją. Nie musimy wypijać piwa od razu na stojąco, w kolejnej sali możemy usiąść i odpocząć, przy okazji oglądając najlepsze reklamy Heinekena na ekranach znajdujących się na ścianach i na suficie.

Dla odwiedzających przygotowano również inne oryginalne atrakcje. Niektóre dość dziwaczne, jak np. rower, na który możemy wsiąść i jadąc na nim wyświetlamy się na ekranie na tle Amsterdamu czy różne ekrany reagujące na ruch. Czeka na nas nawet maszyna przy której możemy wirtualnie nalać szklankę piwa. Jeśli lubimy interaktywne eksponaty, w Heineken Experience nie powinniśmy się nudzić.

Własna butelka [aktualizacja 2017]

W jednej z sal przygotowano dla odwiedzających możliwość przygotowania unikalnej pamiątki. Korzystając ze specjalnych ekranów możemy zamówić pełną butelkę piwa z własnym nadrukiem. W tle w czasie obsługi ekranu cały czas działa maszyna zajmująca się przygotowaniem nadruków.

Może to być również ciekawy pomysł na prezent.

Koszt takiej butelki (dwie do wyboru) to 6,50€, jeśli zamawiamy dwie sztuki płacimy 10,00€.

Stwórz swoją własną butelkę w Heineken Experience
Stwórz swoją własną butelkę w Heineken Experience

Sponsoring sportowy

Grupa Heineken dużo uwagi i środków poświęca sponsoringowi sportowemu. W Polsce firma znana jest przede wszystkim jako sponsor rozgrywek Ligi Mistrzów, ma również duży wkład finansowy w zawody Formuły 1 oraz rugby. W muzeum znajdziemy dość duży obszar poświęcony temu zagadnieniu.

Oprócz plakatów czy wystaw czysto informacyjnych przygotowano kilka atrakcji dla młodszych i starszych odwiedzających. W sekcji sportowej możemy m.in:

  • zagrać na konsoli;
  • zagrać w popularne piłkarzyki;
  • kopnąć wirtualną piłkę i trafić w bramkę od rugby;

Pamiętajmy, że nie jesteśmy tam sami i powinniśmy po zakończeniu rozgrywki zwolnić stół czy konsolę i dać zagrać innym odwiedzającym.

Heineken Experience - wirtualna gra w rugby
Heineken Experience - wirtualna gra w rugby

Heineken sponsoruje także wydarzenia muzyczne i festiwale, w muzeum znajdziemy nawet małą salę przypominającą salę w klubie!

Bar z widokiem

Ostatnim punktem wycieczki jest wejście do baru, w którym możemy wymienić klipsy na piwo (razem z biletem otrzymujemy dwa piwa + jeszcze jedno mniejsze podczas prezentacji). Aby to zrobić, wystarczy podejść do baru i podać kelnerowi klips. W barze nie ma możliwości zakupu piwa. Pomimo różnych nalewaków dla zwiedzających dostępny jest jedynie tradycyjny Heineken Lager.

W okresie wakacyjnym i w przypadku dobrej pogody otwarty jest taras widokowy. I to tam najlepiej udać się w celu wypicia otrzymanego trunku. Widok na miasto zależy od pogody, powinniśmy jednak bez problemu zobaczyć budynek Rijksmuseum oraz dachy historycznego centrum Amsterdamu.

Jeśli otwarty jest taras, często działa na nim również grill. Zjemy tam dania mięsne (np. kiełbaskę). Gdzie znajduje się grill? Po prawej stronie tarasu. Dania są smaczne i porcje stosunkowo duże, chociaż ceny są bardziej restauracyjne (np. sporej wielkości kiełbaska w bułce - 7,00€ lub burger - 7,00€). [aktualizacja 2017]

Widok na Amsterdam z tarasu widokowego na dachu budynku Heineken Experience
Widok na Amsterdam z tarasu widokowego na dachu budynku Heineken Experience

Wersja zwiedzania dla VIP-ów

W trakcie normalnej wycieczki w trakcie degustacji i w barze otrzymujemy jedynie flagowego lagera. Wprowadzono jednak tzw. ścieżkę w wersji VIP. Różni się ona tym, że mamy wstęp do specjalnego baru (z historycznym wyglądem), w którym możemy skosztować 5 rodzajów piwa. Oprócz alkoholu udostępnione są przekąski, holenderskie sery i kuleczki mięsne (bitterballen).

W barze swoją pomocą służy specjalny doradca. Cena za osobę to 55,00€. [aktualizacja maj 2018] Liczba miejsc ograniczona, rezerwacji można dokonać online.

Sklep z pamiątkami [aktualizacja 2017]

Sklep pamiątkowy znajduje się przy schodach idąc po prawej stronie kas biletowych. W środku zakupimy piwne pamiątki takie jak szklanki czy otwieracze do piwa, lub inne produkty związane z marką - np. koszulki czy różne elementy z motywem starych reklam.

Ciekawym rozwiązaniem jest możliwość zakupu szklanki z własnym wygrawerowanym tekstem.

Przykładowe ceny w sklepie:

  • grawerowanie - 3,00€
  • szklanki - od 1,95€ do ok 5,00€
  • szklany kufel 5,95€
  • metalowy "obrazek" - 2,95€

Dostęp dla osób z ograniczoną mobilnością

Heineken Experience zostało dostosowane dla osób z ograniczoną mobilnością i poruszających się na wózkach inwalidzkich. Po wejściu do muzeum powinniśmy od razu zgłosić się do jednego z pracowników - otrzymamy od niego specjalną mapę z zaznaczoną trasą oraz specjalny klucz do drzwi oraz wind, dzięki czemu możemy samodzielnie poruszać się po kompleksie. W trakcie zwiedzania możemy również w każdej chwili poprosić jednego z pracowników o pomoc.

[Heineken Experience]
[Heineken Experience]

Informacje praktyczne

Do Heineken Experience może wejść każdy, osoby niepełnoletnie muszą jednak być z opiekunem, a zamiast piwa otrzymają inny napój bezalkoholowy.

Przed wizytą najlepiej sprawdzić aktualności na oficjalnej stronie: LINK.

Zakup biletów [stan na 2017 rok]

Bilet najlepiej zakupić na stronie internetowej pod tym adresem. Po wejściu na stronę musimy wybrać typ wycieczki (Heineken Experience Tour), następnie dzień tygodnia oraz godzinę. Obok godzin wyświetlona jest zajętość danej godziny. Posiadając bilet online od razu kierujemy się do wejścia (skręcamy w lewo po wejściu do budynku) i od pracownika przy jednym ze stanowisk otrzymamy bransoletkę z klipsami.

Biletów zakupionych online nie musimy drukować, możemy pokazać je z ekranu komórki. Bilety kupione online nie podlegają zwrotowi.

Bilety możemy zakupić również na miejscu w kasie. Pamiętajmy jednak, że mogą tam na nas czekać długie kolejki - w sezonie w najbardziej obleganych godzinach możemy czekać w kolejce 40-60 minut (lub dłużej).

Ceny biletów wstępu [aktualizacja styczeń 2020]

  • Osoba dorosła 21,00€
  • Dzieci 12-17 lat 14,50€
  • Dzieci 0-11 lat - bezpłatnie

Podczas zakupów on-line mogą być dostępne zniżki.

Dni i godziny otwarcia [aktualizacja styczeń 2020]

Heineken Experience otwarte jest przez cały rok. Od poniedziałku do czwartku w godzinach 10:30 - 19:30 (ostatnie wejście 17:30) oraz od piątku do niedzieli od 10:30 do 21:00 (ostatnie wejście 19:00).

24 oraz 31 grudnia muzeum otwarte jest od 10:30 do 16:00 (ostatnie wejście 14:00)

W lipcu i w sierpniu obowiązują weekendowe godziny otwarcia. [stan na 2019 rok]

Dziękujemy zespołowi Heineken Experience za zaproszenie do muzeum.

Reklama